miércoles, 30 de septiembre de 2015

Water Only Method en Luizen...

Aaghh.. luizen! Ik heb luizen! 'Luizen komen alleen af op schoon haar' is 100% ontkracht: Ik was mijn haar niet en heb toch weer een luizenfeestje op mijn hoofd. Ik werk deeltijd in het onderwijs, en die kleine beestjes zijn dol op mij.

De laatste keer dat ik luizen had was aan het einde van vorig schooljaar. Ik was toen een half jaar shampoovrij, en heb mijn haar tot drie keer toe moeten wassen met het meest giftige spul ooit: anti-luizenshampoo. Dit keer wil ik er niet weer aan geloven, het gaat juist weer zo goed na deze shampoobeurt, maar ik wil ook snel af van mijn onwelkome gasten.

Gelukkig zijn er meer Haarhippies, en kom ik tot een paar natuurlijke oplossingen, die in combinatie met twee weken lang je haar elke avond kammen met een luizenkam, erg goed gaan:

Oregano
Gebruik bij voorkeur verse oregano. Kook de oregano tot het water de oregano goed heeft overgenomen. Schenk dit in een flesje -ik gebruik een normale fles waarvan ik een gaatje in de dop heb geknipt- en verdeel het over je haar. Luizen haten oregano.

Appelazijn
Appelazijn is een gift uit de hemel voor ons, maar voor luizen is het een onaangename vijand. Spoel je haar met één deel water, op één deel appelazijn (dit is normaal gesproken veel te sterk, en kan ook een geïrriteerde hoofdhuid opleveren, pas dus op). Laat dit een nacht zitten. Geen zorgen om de geur: die verdwijnt zodra het haar droog is.

Neem
Neem is een product uit India, wat door veel vrouwen wordt gebruikt voor je huid of haar, het is een wondermiddel, en luizen hebben er een hekel aan. Het enige nadeel is het groene poeder niet echt oplost in water en dus achterblijft in het haar. Hierdoor is het moeilijk te zien of je luizen hebt, of dat je nog neemresten in je haar hebt. Een andere methode is neemolie, maar deze olie krijg je niet zonder shampoo uit je haar.

Tea tree
Het lijkt wel alsof luizen niet van sterke geuren houden. Tea tree werd namelijk ook goed tegen luizen. Meng wat tea tree met water, en spoel het door je haar.

Preventie:
Kam je haar minimaal één keer per maand ter controle, en spuit een beetje teatreeolie met lavendelolie achter je oren als je naar scholen gaat, en houdt je haar altijd goed vastgebonden.

No hay comentarios:

Publicar un comentario